lördag 31 juli 2010

När "Loffe" slog mig med häpnad

Ett slags järnrör


En gång för många år sedan mötte jag Janne "Loffe" Carlsson på Dramaten. Det var i en av sidoingångarna till första parkett. Han hade sin breda mustasch, jag hade min lilla dotter, och det var lite trångt eftersom vi skulle in och han skulle ut. Vi skuffades fram och tillbaka lite tafatt som det lätt kan bli i sådana situationer. Så stannade han plötsligt upp mitt i trängandet. Han mönstrade mig upp och ner, fortsatte med att granska min dotter, sedan vandrade blicken tillbaka till mig igen. Han log pillemariskt och frågade: "Har du ett järnrör innanför koftan?" Han svarade själv på frågan med ett jättegarv, ett sådant där grandiost ta-plats-bullrande "hö-hö-hö", som bara Janne "Loffe" Carlsson kan. Jag såg nog ganska oförstående ut för han klappade mig uppmuntrande på axeln när han trängde sig förbi. Jag kan än idag för mitt liv inte förstå vad han menade.

BILDEN: Södermalm, Stockholm

Inga kommentarer: