fredag 3 september 2010

Apropå det här med bilreklam


Jag har som så många andra ett dokument i datorn där jag skriver ner idéer till texter och artiklar och liknande. Och som så många andra öppnar jag det när bristen på kreativitet gör mig blytung och jag behöver en räddningsplanka över oinspirationens sirapsega ocean. Som igår. Jag ville så gärna skriva något fantastiskt och spirituellt och överväldigande och kärleksfullt. Kanske äntligen börja på den där romanen? Javisst, bra idé! Lätt om hjärtat startade jag min laptop. Hämtade kaffe, mjukade upp fingrarna och förberedde mig på att skriva. Ja, herregud, vad här skulle skrivas! Greene, Hemingway, London, stig åt sidan!

Men någonting hände. Jag tror telefonen ringde, kanske kom posten eller så var det något annat - hur som helst var det över. Inspirationen drunknade i det mjölkvita skärmljuset som flöt över tangentbordets neggigt nafsande svarta tandstumpar. Jag försökte skriva ändå, men det hände inget. Just ingenting alls. Redan efter tjugo minuter sjönk kraven från att författa ett mästerverk till att skriva ett riktigt bra blogginlägg och efter en halvtimme var jag fullt beredd att nöja mig med en rolig statusrad på Facebook. Men inte ens där hade jag något att säga. Fullständigt blankt.

Vad göra? Exakt. Jag öppnar det magiska idé-dokumentet och scrollar ner i härvan av anekdoter och usla skämt och så fastnar blicken på det här:

“Bilreklam är konstig. Utveckla

Jag har inget minne av att ha skrivit det där, men precis så står det. ”Utveckla” är både kursivt och understruket för säkerhets skull. Måste vara väldigt, väldigt viktigt, det här med den konstiga bilreklamen. Det är verkligen något jag måste utveckla. Verkligen.


BILDEN: Diplomatstaden, Stockholm.

Inga kommentarer: